출처 : By Benjamin Vedder

http://vedder.se/2015/01/vesc-open-source-esc/

http://vesc-project.com/

https://github.com/vedderb/bldc(bldc 펌웨어 설계) : 모든 하드웨어 버젼에 사용

https://github.com/vedderb/bldc-hardware(bldc 하드웨어 설계) : v4.12까지

http://vesc-project.com/node/311(bldc 하드웨어 설계) : v6.4부터

https://github.com/vedderb/bldc-tool(bldc-tool 설계) : v2.18까지

https://github.com/vedderb/vesc_tool(vesc-tool 설계, bldc-tool의 새로운 버젼)

https://github.com/vedderb/bldc-logger(bldc-logger 설계)

https://github.com/vedderb(기타 프로젝터 설계)


VESC – Open Source ESC

Posted on January 7, 2015 and Post updated 2016-01-22


About this project

I have made many updates to my custom motor controller recently and the old post is getting confusing with notes and updates, I decided to write a new post about it that hopefully is more clear, more complete and easier to follow. This might sound a bit ambitions, but my goal is to make the best ESC available. I really enjoy sharing knowledge, so I want to keep all the hardware and software open.

저는 최근에 제 모터 제어기에 많은 개선을 해왔습니다 그리고 이전에 게시된 내용은 설명과 업데이트에서 혼선을 일의키고 있고, 저는 좀더 분명하고 좀더 완전하며 좀더 이해하기 쉽게 하기 위해서 새로운 게시글을 작성하기로 하였습니다. 이는 약간 애매할 수도 있지만 저의 분명한 목표는 가장 좋은 ESC를 만드는 것입니다. 저는 사실 지식을 공유하는 것을 즐깁니다. 따라서 저는 모든 하드웨어와 소프트웨어를 공개하기를 원합니다.


This is an overview of the schematic (download a complete PDF here):


This is the front of the PCB:


The back:


3D render from KiCad:


Some screenshots of the configuration GUI (BLDC Tool):


Resources

All files are on github to keep them up to date, so check these links on a regular basis:


Related posts


Forums

Because information about the VESC is scattered all over the internet and a lot of information is in email conversations with me, I have created a forum dedicated to the VESC here.

VESC에 대한 정보는 인터넷 상에서 퍼져있기 때문에 많은 정보는 저와 이메일로 대화합니다. 저는 여기에 VESC에 대한 포럼을 만들었습니다.


Live Chat

I have created an IRC channel on freenode where you can live chat with me and other users about VESC and my other projects. Feel free to join: http://webchat.freenode.net/?channels=vedder


Features

    • 하드웨어와 소프트웨어는 오픈소스입니다. 다양한 CPU 리소스가 남았기 때문에 사용자 최적화는 무한합니다.

    • STM32F4 microcontroller.

    • DRV8302 MOSFET driver / buck converter / current shunt amplifier.

    • IRFS7530 MOEFETs (other FETs in the same package also fit).

    • DRV8302에 집적화된 buck converter로부터 외부 전자장치를 위한 5V 1A 출력.

    • Voltage: 8V – 60V (Safe for 3S to 12S LiPo).

    • Current: 수 초동안 250A까지 혹은 온도와 PCB 주변에 공기 순환에 의존하여 연속적인 약 50A.

    • Sensored and sensorless FOC wich auto-detection of all motor parameters is implemented since FW 2.3.

    • Firmware based on ChibiOS/RT.

    • PCB size: slightly less than 40mm x 60mm.

    • Current and voltage measurement on all phases.

    • Regenerative braking.

    • DC motors are also supported.

    • Sensored or sensorless operation.

    • A GUI with lots of configuration parameters.

    • Adaptive PWM frequency to get as good ADC measurements as possible.

    • RPM-based phase advance (or timing/field weakening).

    • Good start-up torque in the sensorless mode (and obviously in the sensored mode as well).

    • The motor is used as a tachometer, which is good for odometry on modified RC cars.

    • Duty-cycle control(voltage control), speed control or current control.

    • Seamless 4-quadrant operation.

    • Interface to control the motor: PPM signal (RC servo), analog, UART, I2C, USB  or CAN-bus.

    • Wireless wii nunchuk (Nyko Kama) control through the I2C port. This is convenient for electric skateboards.

    • Consumed and regenerated amp-hour and watt-hour counting.

    • Optional PPM signal output. Useful when e.g. controlling an RC car from a raspberry pi or an android device.

    • USB포트는 모뎀 프로파일을 사용합니다. 그래서 안드로이드 디바이스는 루팅 없이 모터 제어기에 연결할 수 있습니다. 서보 출력, 주행거리계(odometry) 그리고 여분의 ADC 입력(센서를 위하여 사용될 수 있슴) 때문에 이것은 안드로이드( 혹은 raspberry pi)로 제어되는 RC 카를 개조하기에 완벽합니다.

    • Adjustable protection against

        • Low input voltage

        • High input voltage

        • High motor current

        • High input current

        • High regenerative braking current (separate limits for the motor and the input)

        • Rapid duty cycle changes (ramping)

        • High RPM (separate limits for each direction).

    • 전류 한계에 도달했을 때 모터가 동작을 유지하면서 soft back-off 전략이 사용됩니다. 만일 전류가 너무 높다면, 모터는 완전하게 OFF 됩니다.

    • RPM limit은 또한 soft back-off 전략을 갖습니다.

    • Commutation은 모터 속도가 급격하게 변동할 때 조차도 완벽하게 동작합니다. 이는 이전 속도에 근거하여 지연을 추가하는 것 대신에 zero crossing 후에 자속을 적분한다는 사실 때문입니다. 

    • 제어기가 커진 동안에 모터가 회전할 때 commutation과 회전방향은 추적됩니다. 같은 속도를 얻기 위해서 듀티 싸이클이 또한 계산됩니다. 이는 모터가 이미 회전중일 때 부드러운 출발을 얻게 합니다. 

    • 모든 하드웨어는 센서 없는 자속 기준 제어(field-oriented control; FOC)를 위해서 준비되었습니다. 소프트웨어를 작성하는 것이 남아있습니다. 그러나 저는 FOC가 조금 정숙하게 동작한다는 것 외에 저 인덕턱스 고속 모터에 대하여 많은 이득을 갖는 것인지 아닌지 확신하지 못합니다. 센서 그리고 센서 없는 FOC는 FW 2.3 이후에 완전하게 구현되었습니다.



Posted by Nature & Life